Sitemapin merkitys ja luominen

TL;DR

Sisällys­luettelo

Näytä koko luettelo

Mikä on sitemap?

Sitemap eli sivustokartta on kuvaus tai lista verkkosivujesi rakenteesta. Suunnittelijalle se tarkoittaa kaaviota, jossa jokainen sivu ja niiden hierarkia on määritetty. Koodarille se tarkoittaa yleensä xml-tiedostoa, joka auttaa hakukoneita löytämään, indeksoimaan kaiken sivustosi sisällön. Sivukartta kertoo hakukoneille myös, mitkä sivuistasi ovat tärkeimpiä. Tässä artikkelissä käsitellään jälkimmäistä eli teknisempää sitemappiä.

Sitemappien päätyypit

Sitemappeja on erilaisia ja erot liittyvät niiden sisältöön.

  • Normaali XML-sivustokartta: Tämä on ylivoimaisesti yleisin sivustokarttatyyppi. Se on yleensä XML-tiedosto.
  • Videosivustokartta: käytetään erityisesti auttamaan Googlea ymmärtämään sivullasi olevat videot.
  • Uutissivustokartta: Auttaa Googlea löytämään sisältöä sivustoilta, jotka on hyväksytty Googlen uutispalveluun.
  • Kuvasivustokartta: Auttaa Googlea löytämään kaikki sivustosi kuvat.

Sitemapsin merkitys

Hakukoneet, kuten Google, Yahoo ja Bing, käyttävät sitemapia löytääkseen eri sivut sivustoltasi. Sitemaps auttaa hakukoneita löytämään sivut. Vapaasti kääntäen Google on ilmaissut asian näin: “Jos sivustosi sivut on oikein linkitetty, meidän web crawlerimme löytävät yleensä suurimman osan sivustostasi.” Eli sitemapia ei välttämättä tarvita, mutta se ehdottomasti auttaa hakukoneoptimointia (SEO). [Lähde]

Sitemapsin luominen ja optimointi

Jos käytät WordPressia, voit tehdä sitemapsin Yoast SEO lisäosalla [Lähde]. Yoast päivittää sitemapisi automaattisesti, eli aina kun lisäät uuden sivun (esim. blogipostaus tai verkkokaupan tuotesivu), linkki sivulle lisätään automaattisesti sitemap-tiedostoon. Mikäli et käytä Yoastia, on WordPressille myös muita plug-in -työkaluja sitemapsin luomiseen, kuten Google XML Sitemaps [Lähde].

Webflow tekee sivukartan automaattisesti, kun vain laitat toiminnon päälle projektin asetuksista (SEO välilehdeltä). CMS-artikkelien kohdalla voit päättää olla julkaisematta artikkelisivua. Tällöin sivu ei näy sivukartassa. Tämän asetuksen löydät CMS template -sivun asetuksista.

Sitemapsin lähettäminen Googlelle

Kun sitemaps on valmis, sen voi lähettää Googlelle Google Search Consolessa [Lähde]. Sitemapsin raportilla voi myös etsiä mahdollisia virheitä.

Search Console pitää tietenkin asentaa ennen sivukartan lisäämistä. Webflow'lla on hyvät ohjeet tähän hommaan.

Lopulliset vinkit

Sivukartan läheinen kaveri on robots.txt, joka ohjeistaa sivulla käyviä botteja. Sen avulla voit esimerkiksi estää tiettyjen sivujen indeksoinnin (ja näin ollen näkymisen Googlessa). On tärkeää, että sitemap ja robots.txt eivät sisällä ristiriitoja. Jos estät sivun robots.txt -tiedostossa tai käytät “noindex”-tagia sivulla, sen ei kuuluisi näkyä sivukartassa. Sitemap ikään kuin kertoo Googlelle: “Tämä sivu on tarpeeksi tärkeä ollakseen sivukartalla”, mutta kun Googlen botti saapuu sivulle, sivu on estetty.

Lisätietoa suoraan Googlelta

Kurkkaa nämä linkit, jos en saanut tiedonjanoasi sammumaan.

Rakenna ja lähetä sitemap

Käytä Sitemappiä auttaaksesi Googlea löytämään kaikki sisältö sivustoltasi

Janne Parri Blogi
Janne Parri
Suunnittelija, yrittäjä
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä: