Nettisivut hinta
Paljonko nettisivuista kannattaa maksaa ja mitä saa milläkin hinnalla? Löydät tältä sivulta minun hintani, mitä saat milläkin hinnalla ja kuinka nopeasti sivut maksavat itsensä takaisin.
Minkälaiset nettisivut saa x Eurolla?
Nettisivun hinta voi olla käytännössä mitä vain. Katso minkälaisia vaihtoehtoja sinun budjetillasi on saatavilla. Mukana ovat myös allekirjoittaneen suositukset.
Tee se itse taitaa olla ainut vaihtoehto
Sivut voi tehdä itse. Tämä ei ole mahdottomuus. Tarvitset vain helpon alustan ja hitusen kärsivällisyyttä. Helppoja alustoja ovat esimerkiksi Squarespace ja Carrd. Kun firmasi kasvaa, voit tietenkin sijoittaa sivuihin enemmän rahaa.
Tee se itse taitaa olla ainut vaihtoehto
Sivut voi tehdä itse. Tämä ei ole mahdottomuus. Tarvitset vain helpon alustan ja hitusen kärsivällisyyttä. Helppoja alustoja ovat esimerkiksi Squarespace ja Carrd. Kun firmasi kasvaa, voit tietenkin sijoittaa sivuihin enemmän rahaa.
Ei taida olla montaa vaihtoehtoa...
Sivut voi tehdä itse. Tämä ei ole mahdottomuus. Tarvitset vain helpon alustan ja hitusen kärsivällisyyttä. Helppoja alustoja ovat esimerkiksi Squarespace ja Carrd. Kun firmasi kasvaa, voit tietenkin sijoittaa sivuihin enemmän rahaa.
Tee sivut itse.
Vaikka joku saattaisi lähteä tekemään sivuja viidellä huntilla, ei se välttämättä ole paras vaihtoehto. Suosittelisin edelleen, että teet yksinkertaisen sivun itse. Helppoja alustoja ovat esimerkiksi Squarespace ja Carrd.
Tee sivut edelleen itse.
Tonni on jo rahaa, mutta edelleen pieni budjetti, kun nettisivuista puhutaan. Suosittelisin edelleen, että teet yksinkertaisen sivun itse. Helppoja alustoja ovat esimerkiksi Squarespace ja Carrd.
Etsi hyvä freelancer.
Kolmella tonnilla pääsee alkuun. Freelancerin ei tarvitse maksaa isoa vuokraa tai toimitusjohtajan palkkaa. Siksi he pystyvät antamaan eniten vastinetta rahoillesi. Kannattaa myös katsoa tarjontaa oman paikkakunnan ulkopuolelta. Hyvä tyyppi voi löytyä aivan toiselta puolelta Suomea.
Voit myös kilpailuttaa kotisivut esimerkiksi kotisivuvertaaja.fi-palvelussa.
Etsi kokenut freelancer.
Olen ehkä vähän puolueellinen, mutta väitän tälläkin portaalla friikun olevan se paras valinta. Myös viestintä on usein helpompaa, kun tekijänä on yksi tyyppi.
Voit myös kilpailuttaa kotisivut esimerkiksi kotisivuvertaaja.fi-palvelussa.
Etsi kokenut freelancer tai tuttu mainostoimisto.
Freelancer pystyy edelleen tarjoamaan laadukkaita palveluita tällä portaalla. Mainostoimiston etuna on kaikki mahdolliset lisäpalvelut. Jos tarvitset mainontaa ja muita lisäkilkkeitä, ohjaa se sinua mainostoimistojen puheille.
Valitse se sinun juttuusi erikoistunut tekijä.
Tällä budjetilla voit valita sen osaavimman ja sinulle sopivimman tekijän. Suomesta ja maailmalta löytyy eri teknologioihin ja aloihin erikoistuneita toimistoja ja freelancereita. Oli kyseessä Webflow-sivut tai Shopify-verkkokauppa, valitse se joka ratkaisee tarkimmin sen sinun ongelmasi.
Miksi hyvät nettisivut maksavat?
Miksi hyvät nettisivut maksavat?
Hyvää ei saa halvalla. Videolla avaan sivujen kulurakennetta ja miksi nettisivun hinnat kipuavat helposti tuhansiin euroihin.
Ota YhteyttäNettisivujen kilpailuttaminen
Nettisivun tekijöiden vertailu ja tarjousten pyytäminen on tietenkin osa nettisivujen ostoa. Tätä urakkaa voi helpottaa esimerkiksi kotisivevertaaja.fi-palvelulla. Palveluun on valittu vain hyviä kotimaisia palveluntarjoajia ja saat yhdellä lomakkeella useita tarjouksia.
Kurkkaa kotisivuvertaajaMistä nettisivujen hinta koostuu?
Nettisivujen hinta muodostuu monesta osasta, vaikka pakettihinta on yleensä se mitä mainostetaan. Asiakkaan olet tietenkin aina maksajan roolissa. Sivuston hinta ei koostu pelkästä nörtteilyn hinnasta. Sivut tarvitsevat domainin ja webbihotellin asuinpaikakseen. Lisäksi yrityksen käyttävät usein erilaisia lisäosia tai sovelluksia, jotka helpottavat heidän työtään. Nämä lisäosat ostataan yleensä domain kohtaisesti.
Domain
Domain eli verkkotunnus on se sivusi osoite kuten minunyritys.fi. Domainit maksavat noin 15€ vuodessa.
Palvelintila
Sivusi elää aina jollakin palvelimella. Usein puhutaan myös Webbihotelleista. Joissain alustoissa tämä kuuluu alustan hintaan.
Alusta
Jotkin alustat ovat maksullisia. Tällöin mukaan kuuluu yleensä erilaisia ominaisuuksia kuten palvelintilaa.
Lisäosat
Alustasta riippuen saatat tarvita erilaisia lisäosia. Esimerkiksi Wordpressille on tarjolla lukuisia ilmaisia ja maksullisia lisäosia.
Teemat
Teemat muokkaavat sivun ulkoasua. Kaikilla alustoilla ei ole erillistä teemaa. Joskus kuitenkin joudut maksamaan myös hyvästä teemasta.
Muut ohjelmat
Jos tarvitset esimerkiksi varausjärjestelmän tai verkkokaupan, kannattaa se usein pitää erillään verkkosivuista.
Suunnittelutyö
Hyvin suunniteltu sivu välittää viestin ja myy palveluita tehokkaasti. Suunnittelua ei siis kannata tehdä hutiloiden.
Kehitystyö
Nettisivun koodauksen voi tehdä monella tapaa. Tämä on kuitenkin se teknisempi vaihe, jossa ominaisuudet rakennetaan.
Ylläpito
Sivut vaativat usein huolenpitoa myös julkaisun jälkeen. Kun mietit nettisivun hintaa, muista laskea ylläpitokulutkin.
Alustan ja lisäosien hinta
Nettisivualustoissa on huomattavia eroja myös hinnoissa. Esimerkiksi Wordpress on lähtökohtaisesti ilmainen, mutta vaatii usein muutaman maksullisen lisäosan, jotta ylläpitäjä voi nukkua yönsä rauhassa. Toisaalta Webflow'n ensimmäinen järkevä paketti maksaa 23$ kuukaudessa, eikä tarvitse lisäosia. Asiakkaana pääset maksamaan joko alustasta tai lisäosista.
Työn hinta nettisivuissa
Työn hinta muodostuu työhön käytettävästä ajasta. Tämä on siis se nörtteilyaika, joka kuluu sivun suunnitteluun, pystyttämiseen ja julkaisuun. Yleensä mainostoimistot tähtäävät yli 100€ tuntilaskutukseen ennen alveja. Samaan tähtäävät kokeneet freelancerit. Karkeasti laskettuna 1000 euron nettisivut pitäisi siis syntyä kymmenessä tunnissa eli alle kahdessa työpäivässä. Se on varsin mahdoton tehtävä.
Mainostoimistot eivät tykkää esitellä tuntihintoja, koska he pyrkivät palvelun arvon mukaiseen hinnoitteluun. Jos lasku tulisi pelkästään tuntien mukaan, saisi tehoton webbivelho paremman liksan kuin osaava ja nopea tekijä. Näin ollen asiakkaana sinun ei kannata fiksautua tuntihintoihin.
Työn hinta on se palikka, jolla freelancerit pystyvät pelaamaan. Friikkun ei tarvitse maksaa suurista toimitiloista, firman pikkujouluista tai johtajien loikoilusta. Näin ollen he pystyvät elämään herroiksi paljon pienemmälläkin tuntilaskutuksella.
Ylläpidon hinta
Eri alustat kaipaavat myös erilaista ylläpitoa. Esimerkiksi Wordpress-sivujen järjestelmää ja lisäosia täytyy käydä säännöllisesti päivittämässä, vaikka mitää muutoksia ei tehtäisikään. Jotkin järjestelmät (esim. Webflow) tekevät päivityksen täysin taustalla, siten että sinun ei tarvitse tehdä mitään. WP:n yleisyys onkin iso syy siihen, että lähes kaikki nettisivujen tekijät tarjoavat myös ylläpitopalvelua. Yleensä näiden hinta on jotain kympin ja satasen välillä kuukaudessa.
Nettisivut maksavat itsensä takaisin!
Laske, miten nopeasti nettisivun hinta saadaan takaisin nousseena myyntinä. Syötä kenttiin yrityksesi vuotuinen myynti, arvio sen kasvusta ja nettisivun hinta.
Nettisivun hinta koko sen elinkaarelta
On hyvin helppoa tuijottaa nettisivun rakentamisesta syntyvää hintaa. Nettisivut vaativat kuitenkin aikaasi myös julkaisun jälkeen. Työmäärä kasautuu helposti, jos lasket hankalan sivun päivitykseen menevää aikaa.
Säästät vuodessa yli yhden työpäivän, jos teet kaksi blogia viikossa ja jokaisen kirjoituksen kohdalla säästät viisi minuuttia.
On myös väärin nähdä nettisivut pelkkänä kuluna. Tehokas sivusto maksaa itsensä takaisin nopeasti. Tietenkin tarkat ajat ja luvut riippuvat toimialastasi ja palveluistasi. Mutta mietippä, jos saisit yhden B2B-asiakkaan enemmän kuukaudessa.
LISÄPALVELUT ja niiden hinnat
Niin surullista kuin se onkin, hienot ja kalliit nettisivut ovat aivan turhat, jos siellä ei ole kävijöitä. Näin ollen moni toimija tarjoaa lisäpalveluita, joilla sivustolle ohjataan liikennettä.
Hakukoneoptimointi
On totta, että nettisivuja rakennettaessa hakukoneet tulee ottaa erityisesti huomioon. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan lopu sivun julkaisemiseen. Moni toimija tarjoaa erilaisia hakusanatutkimuksia tai SEO-strategioita, joiden tarkoitus on löytää oikeat hakutermit yrityksellesi ja tietenkin näkyä niitä haettaessa. Tämä on jatkuvaa viilausta sekä sivuston sisällä, että sen ulkopuolella. Monilla aloilla tämän on täysin perusteltu sijoituskohde, sillä noin kolmannes Google haun klikeistä menee ensimmäiselle hakutulokselle.
- Kevyt hakusanatutkimus - 500€
- SEO-strategia - 1000-5000€ (riippuu laajuudesta)
- Tekninen SEO - 1000€/kk tai 100€/h
Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi
Samaan tapaan sisällöntuotanto jatkuu julkaisun jälkeen. Sisältömarkkinoinnilla on karkeasti jaettuna kaksi tavoitetta. Tuoda ihmisiä sivuille niiden hakukoneiden kautta ja auttaa potentiaalisia asiakkaita heidän ongelmiensa kanssa. Kun autat asiakkaitasi, he todennäköisesti myös ostavat sinulta.
Yleinen ostettu sisältö on blogiartikkelin ostaminen. Mainostoimiston sisällöntuottaja soittaa sinulle ja haastattelee tietystä aiheesta. Sitten hän kirjoittaa siitä tekstin ja julkaiseen sinun nettisivuillasi. Yhden artikkelin hinta riippuu sen pituudesta ja sopimuskaudesta. Yleensä yhden noin 300 sanaa pitkän artikkelin saa joillain satasilla ja kokeneet tekijät pistävä tietenkin isomman laskun tulemaan.
- Sisältöstartegia - 3000 - 30 000€
- Blogikirjoitus - 300 - 1500€
- Muutaman minuutin video - 500 - 15 000€
Google Ads -mainonta
Siinä missä hakukoneoptimointi ottaa aikansa, Googlen mainospaikolle pääsee välittömästi. Googlen hauissa näkyvät mainokset ovat erittäin suosittuja, koska ne voi kohdentaa helposti käyttäjän tarpeen mukaan. Oman jännittävän lisän tähän peliin tuo huutokauppa, jonka perusteella noita mainoksia näytetään. Mainoksen näyttäminen suositussa haussa kuten "kotisivut yritykselle" maksaa enemmän kuin esimerkiksi haulla "verkkosivut freelancer inari".
Some-mainonta
Metan mainosalustan kautta pystyt tekemään mainoksia FB:n lisäksi Instagramiin. Mainosalustoja löytyy muiltakin somejäteiltä kuten LinkdedIniltä, Pinterestiltä ja Tiktokilta. Tavoite on sama kuin Googlen mainoksilla eli ihmisten ohjaaminen verkkosivuillesi. Erona on se, että some-mainokset keskeyttävät käyttäjän somehetken, kun Googlen mainokset tarjoavat käyttäjän haun mukaisia mainoksia. Näin ollen some-mainokset ovat erityisen hyviä tuotteille, joita asiakkaat eivät osaa hakea.
Minun hintani
Jutellaan ihan rennosti
Ei hätää, en ole mikään myyntitykki. Olen korkeintaan innostunut nörtti. Pistä vaan viestiä tulemaan, niin jutellaan ihan rennosti. Jos haluat tarkkoja lukuja, voit suoraan pyytää tarjousta täältä.