Janne Parri
Julkaistu
15.1.2023
Päivitetty
5.2.2023
Olisi mukava sanoa, että hyvät sivut on helppo tehdä. Yksinkertaista yleiskaavaa jokaiseen nettisivuprojektiin ei valitettavasti ole. Hyvät nettisivut ovat kokonaisuus, joka rakentuu monista palasista.
Ennen kuin pääsemme konkreettisiin asioihin, meidän on mietittävä verkkosivun tavoitetta. Jos sivut tulevat yritykselle, tavoitteina on todennäköisesti myydä jotain tuotetta tai palvelua. Tällöin kannattaa miettiä, ketkä ovat asiakkaitasi ja miten voit miellyttää heitä. Kun onnistumme miellyttämään asiakkaitasi, sinunkin on helppo olla tyytyväinen.
Asiakasymmärrystä voit kerryttää ihan vain juttelemalla asiakkaidesi kanssa tai esimerkiksi rakentamalla asiakaspersoonia. Asiakaspersoonat ovat kuvaelma tärkeimmistä asiakkaistasi. Ne helpottavat asiakkaan näkökulman on miettimistä etenkin jos et näe asiakkaita päivittäin. Kirjoittelen jossain vaiheessa pidemmän jutun asiakaspersoonista, mutta jos haluat lukea niistä lisää nyt, joudut turvautumaan Googleen.
Hyvät nettisivut ovat tietenkin myös visuaalisesti hienot. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, joten panosta etenkin tärkeimpien sivujen näyttävyyteen. Et voi kuitenkaan miellyttää kaikkia, joten mieti jälleen tärkeimpiä asiakkaitasi. Jos he ovat rekkakuskeja, tuskin laitat nettisivuillesi pinkkejä kukkia.
Nettisivun ulkoasu koostuu muun muassa väreistä fonteista ja kuvista. Nettisivun tulisi olla myös linjassa yritysilmeesi kanssa. Visuaalisia tehokeinoja on mukava käyttää, mutta niiden kanssa on muistettava kohtuus. Suunnitteluvaiheessa tehdäänkin usein päätöksiä kahden tai useamman näyttävän vaihtoehdon välillä. Näin kokonaisuus pysyy selkeänä ja yhdenmukaisena.
Nettisivun rakenne on tärkeää, vaikka sitä ei aina huomaakaan. Oikeastaan hyvän rakenteen huomaa siitä, että kaikki vain toimii ja löydät etsimäsi helposti. Kun rakennetta suunnitellaan, täytyy muistaa verkkosivun käyttäjä ja yleiset verkkosivuihin liittyvät käytänteet. Voit asettaa olennaisimmat asiat ensimmäiseksi, kun tiedät kuka on asiakkaasi. Yleiset käytänteet ohjaavat esimerkiksi valikoiden ja toistuvien elementtien kanssa. Niiden avulla esimerkiksi valikot ovat tutuilla paikoilla ja sivulla navigointi on helppoa.
Nettisivujen tekijät ja markkinoijat puhuvat usein sisällöistä. Niillä he tarkoittavat pääasiassa tekstejä ja kuvia, joita käytetään nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Hyvillä nettisivuilla tekstit on tehty harkiten. Olennaiset tiedot ja hyödyt on korostettu ja saat tarvitsemasi tiedon nopealla silmäilyllä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö sivuilta löytyisi syvällistä tietoa. Pidemmät tekstit voi kirjoittaa auki alasivuilla tai vaikka blogissa. Näissäkin tapauksissa teksti on jaoteltu selkeästi käyttäen väliotsikoita, kuvia ja listoja.
Myös tekstin tyyli on yhteneväinen ja asiakkaalle sopiva. Joku yritys haluaa kuulostaa nuorekkaalta toinen taas vitsikkäät. Ministeriöt todennäköisesti haluavat kuulostaa neutraalilta ja selkeältä. Tekstin tyyli tulisi jälleen olla linjassa yritysilmeeni ja visuaalisten elementtien kanssa.
Tekniset ratkaisut ovat tietenkin myös tärkeitä. Nettisivut voi tehdä monella tapaa eikä, eikä yksittäistä teknologiaa tai alustaa voi suositella kaikkiin tarkoituksiin. Kaikilla vakiintuneella verkkosivualustoilla voi tehdä hyvät tai todella huonot nettisivut. Sivun tekninen toteutus vaikuttaa etenkin latausnopeuteen, käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja näkyvyyteen Googlessa. Kun nettisivu on tehty hyvin, kaikki vain toimii.
Voidaan sanoa että hyvät nettisivut ovat myös löydettävät. Internetin ihmeellisessä maailmassa tämä tarkoittaa pitkälti Googlea. Hakukonenäkyvyys kannattaa ottaa huomioon jo nettisivua suunniteltaessa. Asiakkaiden käyttämät hakusanat voidaan kartoittaa ja verkkosivut voidaan näin optimoida niiden mukaan.
Esimerkki: Mikolla on laiva Lappeenrannan satamassa. Hän järjestää sisävesiristeilyjä. Termillä “risteily Lappeenranta” tulee noin 350 hakua kuukaudessa, kun taas “Saimaa risteily” termin vastaava luku on 720.
Hakukoneoptimointiin liittyy tietenkin moni muukin asia kuin oikean hakusanan löytäminen. Nettisivun tekninen rakenne ja muilta sivuilta tulevat linkit ovat myös tärkeitä. Google kuitenkin kehittyy jatkuvasti ja on jo nyt varsin hyvä tunnistamaan sivuja, vaikka kaikki yksityiskohdat eivät olisikaan täydellisesti hallinnassa.
Hyvät sivut ovat kaikenlaisille käyttäjille hyvät. Saavutettavuudella tarkoitetaan sivuston käytettävyyttä henkilöille, joilla on erilaisia rajoitteita. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nettisivun tekstit erottuvat selkeästi ja ne voidaan lukea myös ruudun lukijalla. Lisäksi visuaaliset elementit (etenkin kuvat) on selitetty vaihtoehtoiset tekstien avulla.
Joitain tahoja laki velvoittaa täyttämään tietyt saavutettavuusstandardit. Näitä ovat esimerkiksi julkiset organisaatiot ja koulut. Vaikka laki velvoittaisikaan yrittäjää ottamaan saavutettavuutta huomioon, on se silti suositeltavaa.
Sivulla oleva tieto tulee tietenkin pitää ajan tasalla. Välillä on mukava myös päivittää kuvia tai vaikka kuulumisia blogiin. Moderni internetin surffaaja kyllä tunnistaa, jos sivuja ei ole päivitetty pitkään aikaan. Hieman alastasi riippuen suurempaa päivitystä kannattaa miettiä 3 - 5 vuoden välein.