Janne Parri
Julkaistu
15.1.2023
Päivitetty
20.7.2023
Myönnän. Olen puolueellinen. Tykkään käyttää Webflow'ta ja innostun aina selittämään sen eduista. Mikään alusta ei kuitenkaan ole täydellinen jokaiseen tarkoitukseen. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan kenelle Webflow sopii ja kenelle ei.
Perinteisesti nettisivujen rakentaminen on jaettu suunnitteluun ja kehityseen. Monessa tapauksessa suunnittelun ja kehityksen on hoitanut eri henkilöt. Webflow on suunniteltu suunnittelijoille, jotka haluavat myös kehittää sivun itse. Suunnittelijat tietenkin tykkäävän suunnitella kaikenlaisia hienoja juttuja sivuille, mikä tarkoittaa sitä, että alustan pitää pystyä erilaisiin visuaalisiin taidonnäytteisiin.
Webflow toteuttaa tätä kehityspuolta varsin mallikkaasti. Sinun ei tarvitse osata koodata, mutta pitkälti kaikki html ja css-koodien mukana tulevat asiat ovat mahdollisia. Webflow on ikään kuin visuaalinen koodieditori, vaikka varsinaista koodia et näekkään.
Tähän kysymykseen tekisi mieli vastata, että kaikenlaisille. Poikkeuksia kuitenkin löytyy ja niitä olen eritellyt seuraavaan lukuun. Webflow'lla pystyy tekemään hyvin laadukkaat perussivut. Perussivulla tarkoitan sivuja, jotka sisältävät normaaleja asioita, kuten vaikka alasivuja ja blogin. Myös uusien sivujen tekeminen onnistuu varsin helposti, eli moni markkinoija hyötyisi Webflow'sta varmasti.
B2B-yritysten sivut pyörivät usein palvelusivujen, oppaiden ja blogien ympärillä. Tavoitteena on saada henkilö ottamaan yhteyttä tai tilaamaan uutiskirjeen. Tällaiseen tarkoitukseen Webflow on enemmän kuin paikallaan. Laskeutumissivujen rakentaminen onnistuu niin ikään, etenkin jos malttaa opetella Webflow'n edistyneempää puolta.
Monella pienemmällä yrityksellä sivuja päivitetään harvoin. Tällöin Webflow'n etuna on toimintavarmuus. Webflow'ssa ei tarvitse käydä päivittämässä lisäosia tai teemoja. Jos et tee sivulla mitään, se pysyy kyllä pystyssä. Et tarvitse ylläpitopalveluakaan eli säästät rahaa.
Jos haluat säätää sivua usein, on silloinkin Webflow puolellasi. Webflow'ssa on kaksi käyttöliittymää. Helpommalta puolelta voit lisätä sisältöä ja muokata tekstiä. Vaikeammalta puolelta voit muokata ulkoasua ja säätää asetuksia. Kumpikaan näistä puolista ei tarvitse koodausta, vaikkakin vaikeampi puoli vaatii hitusen opettelua.
Bloggaajalle Webflow tarjoaa tyylikkään vaihtoehdon. Voit käytännössä suunnitella artikkelisivulla mitä vain. Voit tehdä myös erilaisia artikkelimoutoja ja linkata niihin vaikka kirjoittajat, kategoriat ja palvelun.
Ihan jokaista kohtaa Webflow'kaan ei täytä. Näistä merkittävin on verkkokauppiaat.
Webflow'n verkkokauppaominaisuus on suhteellisen uusi. Suomalaisille myyjille esteenä voi kuitenkin olla maksutavat. Tällä hetkellä (2022) Webflow'n maksunvälittäjänä ovat Stripe ja Paypal. Suomalaisia verkkopankkeja ei siis saa maksutavoiksi Webflow'n kauppaan. Verkkokaupasta puuttuu myös muita pieniä ominaisuuksia, mutta tämän on selvästi se odotetuin tästä vinkkelistä katsottuna.
Päivitys: Webflow on sittemmin poistanut 10 000 CMS-artikkelin rajan.
CMS eli content management system tarkoittaa sisällönhallintajärjestelmää. Helppo esimerkki CMS käytöstä on blogi. Kun kirjoitat blogin, sille syntyy oma artikkelisivu ja se menee blogilistalle. Blogin lisäksi CMS:sää voi käyttää moneen tarkoitukseen. Koska Webflow integroituu varsin mallikkaasti muiden sovellusten kanssa, käyttää moni sitä luovasti hyödykseen. CMS:n varaan on rakennettu esimerkiksi jäsenyyssivustoja ja verkkokursseja, joissa käyttäjät ja oppitunnit ovat omissa CMS-listoissaan. Sivun kasvaessa vastaan voi kuitenkin tulla Webflow'n 10000 CMS-artikkelin raja.
Webflow on amerikkalainen yritys ja se pyörii Amazonin palvelimilla. Ainakaan toistaiseksi oman sivun tietoja ei ole voinut asettaa pysymään EU:ssa. Näin olle myös esimerkiksi lomakkeiden kautta lähetettävät henkilötiedot kiertävät Jenkkilän kautta.
Hakukoneoptimoijan voisi laittaa molempiin laareihin. Webflow työntää ulos varsin puhdasta koodia ja sillä rakennetut sivut latautuvat nopeasti. Perinteiset SEO-asetukset kuten SSL, sivukartta ja kooditiedostojen minifoinnit onnistuvat kyllä. URL-rakenne on kuitenkin varsin jäykkä. Alasivuja ja kansioita voit tehdä, mutta CMS-artikkelien urlit ovat aina muotoa domain.fi/cms-listan-nimi/artikkelin-nimi. Toinen hitusen tylsä juttu ovat uuden sukupolven kuvamuodot, joita Webflow'ssa ei tueta.