Janne Parri
Julkaistu
15.1.2023
Päivitetty
5.2.2023
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada yrityksen sivut näkymään mahdollisimman hyvin Googlessa (ja muissa hakukoneessa). Googlen avulla sivuille tulee kävijöitä, joista osa muuttuu maksaviksi asiakkaiksi.
Ykköspaikka Googlessa tietyllä haulla on usein se kiiltävin tavoite. Hakukoneoptimointi on kuitenkin paljon muutakin kuin yksittäisen sijoituksen tavoittelua. Vähemmän haettujen tarkempien termien kautta yritys saattaa saada tarkempaa ja sopivampaan liikennettä sivuilleen.
Googlen tavoitteena on tietenkin antaa mahdollisimman hyvä vastaus jokaiseen hakuun. Nettisivut eivät ole ainoita asioita, jotka ilmestyvät hakutuloksiin. Google saattaa antaa suoria vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin, esitellä sijaintia kartalla tai ehdotuksia YouTube videoista.
Aivan ensiksi täytyy kartoittaa, millä termeillä ihmiset hakevat yrityksen palveluita. Tätä kartoitusta sanotaan avainsanatutkimukseksi tai hakusanakartoitukseksi. Mainostoimistot saattavat puhua myös SEO-strategioista, jotka yleensä sisältävät avainsanatutkimuksen.
Avainsanoja ja niiden hakumääriä voi kartoittaa esimerkiksi Google Adsin Keyword Planner työkaluilla. Sen avulla voit myös etsiä ideoita muista mahdollisesti relevanteista avainsanoista.
Avainsana tutkimuksen perusteella voimme tehdä päätöksiä mihin hakutermeihin keskitymme. Asiakkaasi eivät välttämättä tiedä alan termistö, joten he hakevat jollain kansankielisellä termillä. Joskus taas samasta asiasta puhutaan usealla nimellä (esim. nettisivu, kotisivu, verkkosivu) jolloin tulee valita tietenkin se eniten käytetty.
Avainsanatutkimus saattaa paljastaa myös niin sanottuja pitkän hännän hakutermejä. Ne muodostuvat useista sanoista ja saattavat olla esimerkiksi kysymyksiä. Mitä pitempi hakulauseke on sitä vähemmän sille tulee hakuja. Samalla se kuitenkin tarkentaa hakijan intentiota ja voi toimia esimerkiksi merkkinä lähestyvästä ostotapahtumasta.
Nyt siis tiedämme, mihin termeihin tähtäävän. Seuraavaksi voimme kohdistaa sisällöt (eli tässä tapauksessa etenkin tekstit) vastaamaan näitä termejä. Tämä ei tarkoita, että kohde avainsanaa pitäisi tunkea joka väliin. Sitä pitäisi käyttää fiksusti tekstin seassa ja etenkin seuraavissa elementeissä:
Kotisivuillasi on tietenkin useita alasivuja. Palvelu tai tuote sivujen tulisi tähdätä palvelu- tai tuotetermeihin. Niiden lisäksi voimme tehdä paljon muutakin. Blogiteksteillä voimme tähdätä aiemmin mainittuihin pitkän hännän hakutermin. Blogissa voimme vastata kysymyksiin esimerkiksi palvelun hinnasta, prosessista tai vaikka toimituksen aikataulusta.
Tekninen hakukoneoptimointi viittaa sivuston tekniseen kuntoon ja oikeaan rakenteeseen. Googlen bottien pitää esimerkiksi päästä kartoittamaan sivustoa ja sitä helpottaa, jos sivuilla on niin sanottu sivukartta (sitemap). HTML-rakenteissa tulisi myös käyttää semaattisesti oikeita elementtejä ja sivun tulisi latautua nopeasti.
Tekniseen hakukoneoptimointiin liittyy paljon muutakin ja jokaiselta sivulta löytyy jotain parannettavaa. Pitkään on puhuttu, että Google tunnistaa hyvän sisällön entistäkin paremmin ja tekninen puoli jää näin pienempään rooliin hakukoneoptimoinnissa. Tämä on osittain totta, mutta sivuston tekninen laatu vaikuttaa edelleen hakutuloksiin, joten miksei tekisi sitäkin kunnolla.
Hakukoneoptimoinnissa linkit jaetaan sisäisiin ja ulkoisiin linkkeihin. Sisäiset linkit ohjaavat käyttäjää kotisivusi sisällä. Ulkoiset linkit taas tuovat käyttäjän sivustollesi joltain toiselta nettisivulta. Sisäisen linkityksen tulevalla looginen ja kattava, jotta verkkosivun vierailija ja sivustoa kartoittava botti pääsevät joka paikkaan.
Ulkoiset linkit ovat merkkinä sivuston uskottavuudesta. Aiemmin niillä oli suurempi vaikutus hakutulosten muodostumiseen, mutta ne ovat edelleen merkittävä osa hakukoneoptimointia. Ulkoiset linkit ovat kuin lähdeviitteitä internetissä. Mitä enemmän muut sivut viittaavat sinun sivuillesi, sitä uskottavampi olet Googlen silmissä. On tietenkin olemassa myös huonoja linkkejä, jotka saattavat vaikuttaa negatiivisesti sivustasi hakukonenäkyvyyteen.
Hakukoneoptimointi on yksi niitä asioita, jotka eivät yleensä mahdu yrittäjän tehtävä listalle. Pienellä paikallisella yrittäjällä on kuitenkin mahdollisuus näkyä jokseenkin helposti Googlessa, jos vain pitää sivut kunnossa ja vastaa asiakkaiden kysymyksiin siellä.
Yritysblogin pitäminen saattaa kuulostaa työläältä, mutta se voi auttaa myös asiakaspalvelussa ja asiantuntijakuvan luomisessa. Kun blogia on kirjoittanut säännöllisesti jonkin aikaa, huomaa että omat sivut tulevat näkyviin yllättävän useasti siellä Googlessa.